top of page

איך נגביר את האושר בחיינו?


@ Photo by Rolands Lakis

"האושר הוא משמעותם ומטרתם של החיים ושל הקיום האנושי" (אריסטו).

המרדף אחרי האושר הוא משותף לכולנו. כל בני אדם באשר הם רוצים להיות מאושרים, רוצים "מתכון לאושר", ומוכנים לעשות הרבה מאוד מאמצים בכדי להגיע אליו.

אז מה זה אושר? ואיך אפשר אפשר להגביר אותו בחיינו?

המילון אבן שושן מגדיר את המילה אושר בזו הלשון: " נחת, מזל טוב, הרגשה כללית של נעימות הנובעת מהצלחה ומשביעות רצון בה". הגדרה צרה זו איננה עונה במלואה על המושג הכל כך נשגב "אושר".

ד"ר טל בן-שחר (2016) מציג בספרו באושר ובאושר את "מודל ההמוברגר".

על פי מודל זה קיימים ארבעה סוגי אב-טיפוס של אנשים, לכל אחד הגדרה ודרך שונה אל "האושר". את ארבעת הטיפוסים בן-שחר מדמה לארבעה סוגים שונים של המבוגרים, העומדים על פני שני צירים:

1. רווח אל מול הפסד.

2. עתיד אל מול הווה.


ארבעת הטיפוסים:

1. ג'אנק פוד- ההדוניסט: ההדוניסט חיי לפי העיקרון של חיפוש הנאה והימנעות מכאב. הוא מתמקד בהווה ומתעלם מההשלכות השליליות האפשריות של פעולותיו. ממש כמו ג'אנק פוד- אכילתו יסב לי הנאה בהווה, אך בעתיד עלול לפגוע בבריאותי. רווח עכשווי והפסד עתידי.

-ההדוניסט מאמין כי מאמץ שווה ייסורים, ועונג שווה אושר, וכאן הטעות שלו. הוא סובל מה"כשל של חיי הרגע"- מן האמונה המוטעית כי אפשר להזין אושר בחוויה מתמשכת של הנאות רגעיות מנותקות מתכלית עתידית. המרדף שלו אחר הנאה מעוורת אותו מלראות כי אושר איננו מתקיים בהיעדר משמעות ואתגר.

2. המבורגר צמחוני- מרוץ להצלחה: המתחרה במירוץ אחר הצלחה, נמצא כל הזמן במירוץ. היא משעבד את ההווה למען העתיד. ממש כמו המבוגר צמחוני, לא בהכרח טעים אבל בריא, מוסרי ומזין. אז יש רווח עתידי על חשבון הפסד בהווה. המתחרים במירוץ מאמינים שאושר הוא שווה ערך להצלחה ולכן הם לומדים להתמקד במטרה עתידית ולרדוף כל חייהם אחר הצלחה.

-המתחרה במירוץ מתבלבל בין הקלה-לאושר. חווית ההקלה היא אפוא זמנית וכשהיא נעלמת נולדת מטרה חדשה וכך ממשיך המרדף המתמיד. המתחרה סובל מ"כשל ההגעה"- מן האמונה המוטעית שרק השגת יעד עשויה להזין אושר.

3. המבורגר קלוקל- ניהיליסט: הסוג הגרוע ביותר מבין כל ההמבורגרים, הסוג התפל. הוא מפסיד את ההווה וגם את העתיד. הוא אוכל רק כי צריך לאכול. הוא לא מאמין שיכול וצריך להיות אחרת. הניהיליסט וויתר על האושר, הוא השלים עם האמונה שהחיים חסרי משמעות. מרטין סליגמן (1990) חקר והטמיע את המושג "חוסר ישע נלמד". הוא מסביר כי בני אדם לומדים להיות חסרי ישע. כשאנו לא מצליחים להשיג תוצאה רצויה, פעם אחר פעם, לעיתים נסיק כי אין לנו שליטה על חיינו ולכן עדיף שנוותר. חשיבה כזאת מולידה ייאוש, כניעה ודיכאון.

[endif]--![endif]--

- הניהיליסט סובל מקריאה לא נכונה של המציאות- אמונה מוטעית שאין דרך פעולה המובילה לאושר, שהאושר איננו קיים.

4. המבורגר אידיאלי- אושר: המבורגר שהוא גם טעים וגם בריא. המאושר הוא זה המצליח לשלב בין חוויה שיש בה הנאה ומשמעות. אדם מאושר נהנה מרגשות חיוביים ובד בבד תופס את חייו כתכליתיים. ההגדרה אינה מתייחסת לרגע מסוים, אלא לצירוף של חוויות.

אז מה עושים ואיך?

ראשית, נחפש תחומים שמסיבים לנו הנאה אך בוא בעת נאתגר את עצמינו ונשאף להרגיש משמעותיים בעת עשייתם.

שנית, נוסיף טקסים אשר תפקידם להגביר את האושר בחיינו (לייר ושוורץ, 2004).

שני טקסים שיסייעו לכם להגביר את האושר בחייכם:

1. טקס ההוקרה:

תרגיל ההוקרה הוא פשוט- מדי יום לכתוב ביומן חמישה דברים (שונים) שאתם אסירי תודה עליהם. טקס זה מעודד חשיבה אופטימית בכך שהוא מסייע לאדם להתמקד בטוב ובחיובי בחייו. מחקרים מראים כי אנשים אשר הקפידו על טקס ההוקרה שיפרו את בריאותם הנפשית והגופנית בצורה ניכרת (Emmons & McCullough, 2004).

את התרגיל אתם יכולים לבצע עם עצמכם או יחד עם אדם קרוב (בן זוג, ילד, הורה, חבר וכד').

2. טקס מגבירי אושר:

הכינו רשימה של מגבירי אושר שאתם יכולים לעסוק בהם (בילוי עם המשפחה, טיול, שיחה עם חבר קרוב, אימון כושר, קריאה, ציור, שמיעת מוזיקה, התנדבות וכד'). שלבו (לפחות) שלושה מגבירי אושר כאלה בלו"ז השבועי שלכם ובהדרגה הפכו אותם לטקס.

מקורות

בן שחר, ט. (2016). באושר ובאושר: כיצד לחיות חיי סיפוק ושמחה. פסיכולוגיה חיובית בחיי היום יום. מטר הוצאה לאור בע"מ. תל אביב

Emmons, R. A. & McCullough, M. E (2004) The Psychology of Gratitude. Oxford University Press.

Loehr J., & Schwartz, T (2004). The power of full engagement: Managing Energy, Not Time, Is the Key to High Performance and Personal Time. Free press.

Seligman, M. E. P. (1990). Learned Optimism: How to change your mind and your life. Pocket Books.

bottom of page